هورمون رشد انسانی، توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود و نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، ترمیم بافت‌ها، جایگزینی سلول‌ها و استحکام استخوان‌ها ایفا می‌کند.
با وجودی که با بالا رفتن سن از سطح هورمون رشد کاسته می‌شود باز با این وجود می‌توانید به‌صورت طبیعی سطح هورمون رشد را افزایش دهید. تحقیقات نشان داده که فعالیت‌های ورزشی غیرهوازی و انفجاری مثل دوی سرعت باعث ترشح میزان قابل توجهی هورمون رشد می‌شود. جدائی از موارد فوق بررسی‌های دیگر نشان داده که یک‌سری از آمینواسیدها نیز کمک مضاعفی به ترشح هورمون رشد می‌کنند .


در دوران کودکی هورمون رشد باعث بلند شدن قد می‌شود. زمانی‌که فرد به نهایت رشد قدی خود رسید این هورمون تغییر نقش می‌دهد و دوران بزرگ‌سالی این هورمون دیگر به بلند شدن قد کمک نمی‌کند و در عوض به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. از همین‌رو از این هورمون در دوران میان‌سالی و پیری می‌توان به‌عنوان هورمون سلامتی و تندرستی نام برد .
تمرینات غیرهوازی کوتاه و سرعتی
تحقیقات نشان داده که افزایش هورمون رشد تا ۵۳۰ درصد از طریق انجام دوهای سرعت وجود دارد. همان عملکرد دوی سرعت را می‌توان به روش‌های مختلف به‌دست آورد، که از جمله می‌توان به شنا کردن، دوچرخه‌سواری، اسکی صحرائی اشاره کرد. اگر به تمرین با دستگاه‌های ایروبیک علاقه‌مند هستید پس می‌توانید از دستگاه دوی درجا، پله، دوچرخه ثابت و … استفاده کنید .
از انجام موارد ذیل اجتناب کنید
هیچ‌وقت تمرین را با حداکثر فشار شروع نکنید. برای مثال هیچ‌وقت در ابتدای تمرین یک دوی سرعت شدید را انجام ندهید. با وجودی‌که تمرین غیرهوازی ثمربخش‌ترین نوع تمرینی است ولی می‌تواند خطرناک‌ترین نیز باشد. یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر پشت پاها هستند که کشیدگی در آنها جزو شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها است. هرکسی که دارای مشکل قلبی و یا تنفسی است می‌بایست حتماً قبل از شروع تمرین یک تست ورزشی داده باشد. حتی ورزشکاران جوان نیز می‌بایست به‌صورت تدریجی بر شدت تمریناتشان بیفزایند. به‌طور معمول حداقل ۸ هفته زمان به منظور آماده ساختن کامل فیبرهای سرعتی نیز می‌باشد. هدف، افزایش سرعت و شدت تمرین و رسیدن به مرحله نفس نفس زدن در هر سیکل دوی سرعت می‌باشد. اگر بیشتر از ۳۰ ثانیه طول کشید که به نفس نفس زدن بیافتید پس نیازمند افزایش شدت تمرین هستید .
ترشح‌کننده‌های طبیعی هورمون رشد
آمینواسیدها بلوک‌های سازنده، تمامی پروتئین‌ها هستند که آنزیم‌ها هورمون‌ها، عضلات، استخوان‌ها، پوست و ارگان‌های بدن را تشکیل می‌دهند .
یک‌سری از آمینواسیدها نشان داده‌اند که موجب ترشح هورمون رشد می‌شوند. این قبیل آمینواسیدها هم به‌صرفه و هم بدون عوارض جانبی هستند که باعث تحریک هورمون رشد به ترشح می‌شوند. با این وجود اخیراً مشخص شد که گلوتامین که فراوان‌ترین آمینواسید بدن نیز به حساب می‌آید نقش مؤثری در آزادسازی هورمون رشد دارد .
خواب
یکی از موارد دیگر افزایش‌دهنده هورمون رشد داشتن خواب کافی شبانه است. حداکثر ترشح هورمون رشد به‌صورت طبیعی در نیمه شب و از ساعت ۱۱ تا ۲ بامداد می‌باشد که معمولاً پس از گذشت ۴۵ دقیقه از به خواب رفتن ترشح آن شروع می‌شود. بنابراین با زود خوابیدن و شب زنده‌داری نکردن می‌توانید به نحو قابل توجهی به ترشح هورمون رشد کمک کنید .
نتایج حاصل از افزایش سطح هورمون رشد
افزایش قدرت
افزایش سطح انرژی
حفظ حجم عضلانی بدن
کاهش درصد چربی بدن
حفظ رنگ طبیعی مو
خواب با کیفیت‌تر و عمیق‌تر
پوست کلفت و سالم‌تر
کاهش چین و چروک
کاهش افسردگی
افزایش استقامت
افزایش عملکرد سیستم دفاعی بدن
افزایش قدرت حافظه
افزایش خروجی قلب
داشتن فشار خون طبیعی

+ نوشته شده توسط مهران زرگری در سه شنبه سیزدهم تیر 1391 و ساعت 11:30 |


Powered By
BLOGFA.COM